Saturday, June 30, 2012

Gastrik tahap gaban


Walaupun sakit tapi masih sempat berposing. 

Kejadian berlaku pada pagi rabu minggu lepas. Kebetulan minggu tu en hasben outstation kat Shah Alam. Sedih sangat. Mai nak story mory. 

Pagi tu memang kejut awal. Dalam 5.30 am dah kejut dah. Sebab dah teringat nak buat breakfast untuk budak-budak nak pergi sekolah. Kebiasaanya mestilah en hasben yang uruskan semua itu. Tapi perut pulak buat hal. Menyucuk-nyucuk. Datang pula sekali sekala. Bukan sakit nak berak ke apa, tapi sakit yang amat sangat. Bukan rasa pedih hulu hati ataupun kembung. Ala-ala sakit nak beranak pun ada. 

Walaupun sakit tapi digagahi juga pergi kerja. Masa bfast dengan geng-geng aku dah tak tahan. Just minum air milo, roti canai telur yang diorder cuma dijamah secubit. 

Naik kat opis makin kerap datang sakitnya. Dalam pukul 10, terus pergi klinik rantau. 

Sah-sah Dr cakap gastrik. Dr tanya ada makan pedas ke?  Baru teringat, semalam masa farewell kak Dina aku makan mi kari siap campur sambal. Memang pedas kaw-kaw punya. Kena cucuk sejarum dan Dr suruh berehat dulu kat klinik. Dekat sejam jugak aku berehat kat situ tapi semakin sakit kepala pulak duk terbau ubat-ubatan kat klinik tu. 

Balik rumah rehat sampai malam. Nasib AK ada. Boleh harap juga anak teruna aku ni. Tolong tengokkan adik-adik. Kemas dapur siap masak dinner untuk adik-adik. Walaupun menunya hanyalah meggi. 

Aku hanya merengkuk aje atas katil. Sakit tak hilang-hilang. Siap dah pesan kat sarah kalau umi pengsan ke cepat-cepat telefon toki. Sampaikan sarah kejap-kejap panggil umi. Are u ok umi. Umi pengsan ke tu. kelakar pulak rasa. Adik pula sibuk nak baca buku cerita untuk umi. 

Tapi Alhamdulilah, keesokkan harinya sakit tu dah hilang. Sampailah ke hari ini, perut aku ni masih lagi senak-senak sekali sekala. So, untuk sebulan dua ni kenalah berpantang sikit. Dah tak boleh makan pedas-pedas, nescafe dah tak boleh minum. Yang berempah-rempah pun kena kureng juga. Alahai, kuruslah aku macam ini. Amin 

Oleh itu wahai kawan-kawan pembaca yang budiman. Jagalah pemakanan anda. Makanlah ikut masa. Jangan dibiar perut kosong macam saya ni suka sangat tak makan malam. Jagalah perut anda. 

Stay healthy. Live your life. 

Achiq

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...