Wednesday, July 04, 2012

Pirah a.k.a kutu babi


Kesian budak kecik yang manja ni. Masa nak mandi pagi tadi tak kasi cuci muka. Puas pujuk. Sampai menangis.
Masa ambik adik kat tadika cikgu cakap ada kutu babi kat kelopak mata. Tak kasi cikgu buang. Oh ya, kat sini kita panggil pirah. Patutlah pagi tadi buat perangai. Macam manalah aku tak perasan.
Lepas maghrib gerak gempur dijalankan. Ak pegang tangan, kakak pegang kaki. Barulah dapat buang binatang ni. Dah cuba pujuk lembut-lembut, tapi tak makan dek pujuk budak kenit ni. Itu aje caranya. Kalau abahnya ada kan senang. Oh ya, en hasben outstation lagi.

Inilah dia binatang kecik yang melekat kat kelopak mata adik. Kerjanya menghisap darah. Dari mana datangnya tidaklah diketahui. Nak kata dari kucing, rumah kita orang tak bela kucing. 


Akibatnya lepas buang pirah tu kelopak mata pun bengkak. Cepat-cepat bagi ubat demam/tahan sakit. Mintak-mintak janganlah demam. Biasanya bila kena gigit dek pirah ni akan disusuli dengan demam. Nak letak minyak ubat pulak susahlah sikit. Dekat kelopak mata. Kalau kat tempat lain tu lain lah citernya. 


Teringat zaman kanak-kanak dulu. Kena gigit pirah ni biasa ah. Kita orang suka main kat semak-semak. Tapi yang paling sakit bila binatang tu masuk dalam telinga. Memang susah giler nak buang. Sebab tak nampak kan. Tapi arwah nenek aku ada caranya. Iaitu dengan menitikkan air tembakau. Zaman tu arwah atuk hisap rokok daun. So senanglah nak cari tembakau tu. Biasanya kalau dititik malam hari, keesokkan pagi keluarlah binatang tu. mungkin sebab mabuk atau kepanasan dengan air tembakau tu. Kalau tak ada tembakau jangan risau, boleh gak letak minyak angin.
So, kalau nampak anak-anak kita asyik buat perangai je. Emm, mesti ada sesuatu yang tak kena. Cuba tengok kot-kot pirah datang melawat.

Achiq

1 comment:

Therina Jopri said...

2 orang anak kene gigit pirah kat kelopak mata jugak.. hailor serik pun ada.. budak2 dah kesakitan huhu. nasib baik boleh cabut

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...