Thursday, May 26, 2011

Drama Realiti Kehidupan @ Dua Alam versi Mohd Ashraf

Apa nak jadi dengan dunia sekarang ni. Ingatkan dalam filem je ada cerita-cerita macam ni. Rupanya kat dunia realiti ni begitu terang-terangan mereka berani menonjolkan siapa mereka. Bukan nak menghina golongan-golongan mereka, tetapi sudah-sudahlah tu. Bawa mengucap dan beristigfarlah banyak-banyak. Menda macam ni bukan boleh dibuat main-main. Apatah lagi yang melibatkan ciptaan Azali. Kita dengan senang-senang je nak ubah. 

Tiba-tiba teringat cerita Dua Alam Dr Romzy tu. Aku rasa budak Ashfar (nama bukan main cantik dah tu, nak tukar Aleesha pulak) patut tengok cerita tu berkali-kali. Biar datang keinsafan sikit. Susahnya bila mati, dari urusan mandi mayat sampailah nak bawak ke kubur. Tapi, urusan kematian ni hanya tuhan yang tahu, bukan urusan kita. Kita sendiri pun tak tahu lagi macam mana kita akan mati kan. Tapi, bila tengok cerita Dua Alam tu memang akan menginsafkan kepada sesiapa saja yang menengoknya. Sedap apa cerita tu, banyak iktibar yang kita dapat dalam cerita tu. Jangan ingat kita ni tak mati, asyik menongkah dunia sahaja. 


Hasrat lelaki tukar nama ditunda - petikan dari Berita Harian



KUALA TERENGGANU: Harapan menggunung seorang lelaki untuk menukar nama daripada Mohd Ashraf Hafiz Abd Aziz, 25, kepada Aleesha Farhana tertangguh lagi apabila Mahkamah Tinggi di sini, semalam menetapkan 18 Julai depan untuk keputusan. 

Hakim Datuk Mohd Yazid Mustafa menetapkan tarikh itu bagi membolehkan beliau meneliti hujah dikemukakan peguam Mohd Ashraf Hafiz selaku pempetisyen, Horley Isaacs dan Peguam Kanan Persekutuan, Adhha Abu Bakar yang mengendalikan kes berkenaan.



Mohd Ashraf Hafiz, pemegang diploma dalam bidang perubatan daripada sebuah institusi pengajian tinggi tempatan lengkap berpakaian seperti wanita dengan berbaju kurung moden berwarna kuning air, berkerudung merah jambu serta berkasut tumit tinggi menarik perhatian ramai yang menyedari kehadirannya di mahkamah semalam.


Dia yang menjalani pembedahan menukar jantina di Thailand antara 2008 hingga 2009 kerana mendakwa lebih cenderung kepada perwatakan wanita memfailkan petisyen memohon mahkamah membenarkannya menukar nama Mohd Ashraf Hafiz kepada Aleesha Farhana, bagi memudahkannya menguruskan kehidupan seharian, selain mahu memasuki universiti melanjutkan pengajian dalam bidang sama. 

Dalam prosiding akhir di mahkamah semalam, Horley dalam hujahnya berkata, anak guamnya disahkan pakar perubatan daripada Pusat Perubatan Pantai (PMC) dan Hospital Putrajaya layak menjalani pembedahan menukar jantina, menjalani rawatan hormon serta psikologi sebelum melakukan pembedahan di Thailand. 

Malah katanya, kedua ibu bapa pempetisyen turut mengesahkan anak mereka memiliki alat sulit lelaki sejak lahir, tetapi ia tidak normal, bersaiz kecil, tidak aktif dan tidak berfungsi sebaiknya seperti rakan sebaya lain. Mohd Ashraf Hafiz juga disahkan ibunya lebih cenderung berperwatakan wanita sejak kecil dan membuat kenyataan bersumpah membenarkan anak lelakinya itu menjalani pembedahan. 

Bagaimanapun, Addha dalam hujahan balasnya berkata, peguam pempetisyen gagal melampirkan laporan lengkap daripada doktor bahawa pembedahan dijalankan berjaya menjadikan Mohd Ashraf Hafiz seperti wanita tulen termasuk mempunyai rahim dan tubuh kewanitaan dan fakta apabila perlakuan seksual berlaku antaranya sama ada dia boleh mengandung. 

“Kita tidak ada perundangan yang membenarkan permohonan pempetisyen ini dan jika mahkamah membenarkan permohonan ini, ia akan memberi kesan jangka panjang kepada institusi masyarakat. Kita tidak tahu mungkin ramai di luar sana yang beratur untuk menukar nama dan jika keputusan mahkamah membenarkan permohonan ini ia boleh menyebabkan huru-hara dalam masyarakat,” katanya. 


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...