Saturday, May 14, 2011

Mee Kg Pek

Kebetulan semasa melawat Ayah De (bapa saudara) dan Cik De (arwah) di Kota Bharu, Kelantan, kami sempat singgah ke salah satu restoran yang femes di sekitar Kubang Kerian ni. Itupun setelah direkemenkan oleh kawan Ateh.

Lepas je waktu melawat kira-kira pukul 7.00 petang dan selepas menunaikan solat maghrib kat Hospital, kami apalagi terus bergegas ke restoran Mee Kg. Pek. Tak pasti restoran tu dinamakan sempena nama kampung kat situ atau pun nama orang. Lupa pulak nak tanya tokey kedai. Yang penting makan aje, sebab perut memang dah mula berbunyi setelah 5 jam mengharungi perjalanan dari Kertih ke Kota Bharu. 


Dah nama restoran pun Mee Kg Pek. Mestilah menu utamanya adalah mi. Tapi jangan bimbang, kepada sesiapa yang bukan pengemar mi, boleh juga mengorder makanan lain. Kalau tak silap masakan panas berasaskan nasi pun ada. Tapi rugilah kalau tak rasa mi basah lencun iaitu salah satu makanan yg femes kat sini.


Muka-muka kepenatan sambil menunggu makanan sampai. Angah dan Ateh sempat bergossip lagi tu. Bukan bergossip yang tak baik punya, sekadar mengimbas kembali kejadian yang tak diingini yang telah berlaku keatas bapa saudara kita orang. 


En hasben nak try mi bandung. Inilah mi bandung hasil tangan restoran ni. Apasal warna mi bandung ni tak warna merah / oren ya. Ala-ala pink gitu. Sila jangan salahkan kamera handphone aku tau.. memang color mi bandung dia orang macam tu. Macam tak lalu nak makan je... tapi, en hasben relax je... habis licin dia makan, sehingga menjilat sudu.. hihihi...


Ini pulak mi goreng basah aku. Seakan-akan sama dengan mi bandung en hasben. Bezanya tak ada telur. Udang adalah dalam 5 - 6 ekor. Semua udang disapu oleh Sarah & Marissa... biasalah tu.

Rasa mi goreng udang ni oklah. Nak kata tak sedap tak lah jugak. Sedap sehingga menjilat jari tu tak adalah sangat. Bolehlah sekadar mengisi perut yang lapar. Ala-ala mi rebus pun ada. Korang nak tahu rasa macam mana, nanti kalau ke Kelantan, silalah singgah ya... Janganlah malu, malu..


Ini pulak portion mi goreng udang untuk 5 orang. Dibahagi sama rata ya. Dalam gambar nampak mangkuk mi tu macam kecil je kan. Tapi sebenarnya mangkuk mi tu besar. Ala-ala mangkuk nasi tambah gitu.


Wah, semua duk asyik masyhuk makan. Oleh kerana tempat makan ni Ateh yang rekemenkan, maka kami dengan sebulat suarat bersetuju supaya makan malam kita orang disponsor oleh Ateh. Biasalah tokey gas kan...Ateh yang bertudung hitam tu. Terima kasih daun keladi.. lain kali jangan serik-serik cari tempat makan lagi...


Dalam orang duk mengorder  mi-mi bagai, Naquib pula nak nasi + telur goreng mata kerbau + kicap. Hahahaha... tak boleh tahan rasanya. Orang semua duk makan mi, hanya dia je yang nak makan nasi. Mi tak sedap katanya...budak-budak, layan ajer ler...


Part ni yang paling kelakar. Selepas habis makan, tengah duk menunggu bil sampai tiba-tiba kedai ni blackout. Menjerit semua orang dibuatnya. Apatah lagi kanak-kanak. Nasib baiklah dah habis makan. Nak kira duit untuk bayar bil pun kena pakai cahaya handphone. Dalam tengah-tengah duk kepenatan dan kesedihan ada gak part yang kelakar. Hahaha...

2 comments:

humayraa said...

A'kum..Achiq, kg pek tu dekat je ngan kg saya...

Ju Zie said...

mee pink? letak air bandung kot.. hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...