Tuesday, July 26, 2011

Makan, makan, makan

Bosan weh, asyik makan aje ni. Bila nak kurus macam ni. Tapi kalau tak pergi bila orang jemput, tak baik pulak. Nak jaga hati kawan-kawan kenalah pergi jugak. Itu adalah alasan-alasan yang biasa kita pakai, atau kata orang alasan yang lapuk. Kalau dah nak makan tu, makan aje lah. Dan kalau dah nak gemuk tu, gemuk aje lah. Yang sebetulnya memang ko yang malas nak exercise. Dah tahu makan banyak, pergilah exercise. Pergilah berlari keliling rumah ke, buat sit up ke (yang paling aku malas) dan macam-macam lagi lah.

Tapi itulah sebenarnya hakikat kehidupan. Tanya diri kita sendiri, adakah kita makan untuk hidup atau hidup untuk makan?

Kalau tak makan pun tak bolehlah jugak. Orang-orang kat Somalia bukan main tak cukup makan. Kita kat Malaysia ni bukan main banyak makan. Apa nak jadi? Tak reti-reti nak bersyukur.

Minggu lepas baru je balik kursus diet & management. Bukan main berkobar-kobar lagi bila cakap pasal kalori ni. Tapi minggu ni, kalori ke mana, exercise ke mana. Yang ingat nak isi perut je. Kalau mengikut sunah, makan sebelum lapar, berhenti sebelum kenyang. Tapi kita memang kena tunggu perut lapar baru makan. Tang berhenti sebelum kenyang tu rasa-rasanya boleh je diamalkan.

Ni bulan posa dah dekat. Orang lain duk sibut berposa sunat untuk ajar perut berposa sebulan nanti. Aku duk sibuk makan, makan, makan…..

Macam mana ni?

1 comment:

abismy said...

makan jee laabuuu...bukan jd lori pong kl makam banyak

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...