Wednesday, July 27, 2011

Petanque

Aku ni kan nak kata kaki sukan, tak lah jugak. Tapi kalau setakat main untuk mewakili syarikat tu adalah. Macam-macam jenis sukan jugaklah yang aku sertai. Masa muda-muda dulu (sekarang dah tua ke? ahaks)....bola jaring memang wajib. Tapi sejak kejadian yang tidak diingini menimpa aku semasa mewakili Business Support (BS) tahun 2007, terus gantung kasut netball.

Pernah 1 tahun tu sampai tak muat borang PPA nak tulis sebab banyak sangat game main. Antara game yang aku main ialah  Futsal, Ping Pong, Dart, Basket Ball, Woodball, boling dan juga petanque. Kalau ada sukan renang, akulah orang pertama yang akan bagi nama. Sebab aku memang suka berenang. hihihi

Oleh kerana aku dah tak boleh bergiat cergas dalam sukan netball, maka dengan ini aku telah beralih minat kepada sukan petanque. Aku tak pasti korang pernah dengar ke tak sukan ni. Kalau ikut sebutan pe-tong. Sebenarnya aku mula serius dengan petanque sejak tahun 2009 (baru je lagi). Dan pernah mewakili kumpulan Maritime sampai ke Karnival Sukan di KL. Walau pun tak masuk ke final, tapi semi final dah kira oklah tu. 

                       
Bersama Maritime Group

Apabila dah bertukar ke OPU lain (PCSB), secara automatik aku mewakili PCSB lah pulak (EXPRO). Pertama kali mewakili Expro tahun lepas. Cuma berjaya mendapat tempat ke-3. Tahun ini Alhamdulilah naib johan. Tahun depan InsyaAllah Johan. Amin.



Bermain petanque ni memerlukan ketahanan mental yang tinggi. Iyalah, main tengah panas wok... Nak aim bola tu ambil masa jugak. Bukan senang. Tapi, iyalah semua sukan memerlukan ketahanan mental kan. Yang penting semangat kesukanan. Kadang-kadang pukul 1.00 tengahari tak habis lagi main. Pernah sekali perlawanan aku berlangsung selama 4 jam. Hanya untuk mendapatkan 12 points. Iyalah kalau asyik 1 point, 1 point je dapat. Amat tension lor. Tapi oleh kerana minat punya pasal. Panas pun panas lah. 

Bersama partner sehati sejiwa semasa bersama group maritime

Setiap seorang pemain dibekalkan dengan 3 biji bola besi. Kalau main trio hanya 2 biji seorang sahaja. Dan 1 jet. Pemain akan mendapat point sekiranya bolanya paling hampir dengan bola jet (bola jet ni kecil je).


Kenangan bersama coach group maritime - Abg Black

Dan yang kelakarnya, setiap kali dapat coach nama seakan-sakan serupa je. Bersama Expro nama coach kita orang ialah Pak Tam. Tak ke sama, Black / Tam (panggilan manja Abg Hitam). Cuma versi melayu dan english je.


Expro ladies yang suka glamer. Tahun ni temanya Pink color. Apa ke halnya? Ini semua gara-gara fanatik kat kumpulan Jambu. hihihi


Walaupun dah tak main netball, tapi khidmat aku masih diperlukan lagi. Walau hanya sebagai urusetia. Tahun ni kena tulis markah je. Sekurang-kurangnya boleh lah jugak elaun urusetia. Hihihi....


Apa-apapun, Majulah Sukan Untuk Negara.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...