Saturday, July 09, 2011

Terima Kasih Wendy

Entry ini ditujukan khas buat maid aku, Wendy yang baru je menamatkan perkhidmatannya bersama kami.

Dah hampir 3 minggu aku dah tak ada pembantu rumah. Korang bayangkanlah, selama lebih kurang 6 tahun aku ada pembantu rumah. Sekarang ni dah tak ada. Mahunya nak patah pinggang aku ni duk buat kerja rumah. Aku sekarang dah jadi Supermark. Rutin kerja yang tak pernah habis-habis. Bermula dari bangun tidur sampai lah nak tidur. Penat weh.....Sebab itulah blog aku ni dah kurang kencang update nya.

Sebenarnya Wendy ni adalah pembantu rumah aku yang ke 3. Dah 2 tahun dia bersama kami. Kontrak dia tamat pada 16 Jun baru-baru ini. Kami mengambil keputusan untuk tidak lagi mengambil pembantu rumah, memandangkan anak-anak dah besar. Nak ajar mereka semua berdikari sikit. Belajar basuh kasut sendiri. Seronok tengok first time AK & Danny duk basuh kasut. Sarah pun excited jugak nak basuh kasuh sekolah, tapi tak bolehlah kakak, awak tu baru darjah satu, nanti tak cuci bersih kasut awak tu.

Lagi satu, nak dapatkan pembantu rumah baru agak susah juga sekarang ni. Dah lah tu mahal pulak. Jadi kami pun masing-masing mulalah membahagi kerja-kerja rumah. Walaupun ada yang asyik tarik muncung mulut je bila kena buang sampah, tapi terpaksalah kan. Tugas-tugas didapur diserahkan kepada En Hasben. Dia kan suka masak. Ringanlah sikit kerja aku. Aku pulak hari-hari, basuh kain, angkat kain, lipat kain, gosok kain, malam pula buka kain... ops....18sx..hihihi..

Itu hanya sebahagian kerja rumah, sebenarnya banyak lagi kerja-kerja rumah yang lain. Korang tahu-tahu ajeler. Tak payah tulis kat sini lah.

Hari Rabu 15 Jun tu, kami siap ambil cuti. Tolong Wendy kemas barang-barang yang dia nak bawa balik. Settlekan gaji dia via western union dan banyak hal lagi lah. Sebenarnya kami hantarnya cuma ke Airport  di Kuala Terengganu, pagi esoknya barulah dia balik ke Indonesia (penerbangan terus ke Bali - paling dekat dengan Lombok). Kiranya malam tu dia tidur di LCCT lah. Tapi rasanya tak adalah bimbang sangat. Biasanya ramai orang kat LCCT tu. Oh ya, Wendy ni asalnya dari Lombok. Pembantu rumah aku yang dulu, 2, 2 nya dari Jawa Tengah dan Jawa Timur. Bila tengok dalam resume Wendy, asal Lombok, takut gak. Sebab banyak cerita kan pasal orang dari Lombok ni. Tapi Alhamdulilah, selama 2 tahun bekerja bersama kami tak adalah masalah besar. Yang kecil-kecil salah faham tu biasalah. Misscommunication je tu.


Wendy ni agak pandai melayan karenah kanak-kanak. Kiranya amat ngam dengan kakak dan adik. Suka benor menyanyi. Memang ngam sangat dengan Sarah. Any lagu baru je, dia dan Sarah siap dah hafal lirik. Kadang-kadang aku pun hairan macam mana Sarah boleh tahu banyak lagu-lagu baru. Kadang-kadang lagu yang dia nyanyi, aku sendiri pun tak pernah dengar. Itu belum lagi lagu-lagu indon. 


Dengan adik pun si Wendy ni rapat jugak. Suka layan adik main. Adik kan suka main masak-masak. Dia layan aje. Kadang-kadang main hantu. Si Wendy nilah yang kena jadi hantu. Siap main kejar-kejar lagi. Even anak-anak jiran pun join sekali. Tapi sekarang ni aku dah tak bagi budak-budak tu main kat luar. Tak ada orang nak jaga. Tak berani nak lepas main kat luar tanpa pengawasan kita. Kalau si Danny main sama,  baru lah bagi join sekali. Kesian jugak. Tapi masa tak berapa mengizinkan. Main dalam kawasan pagar rumah ajelah jawabnya.

Cenderamata raket badminton untuk anak tersayang....
macam lah kat Indon tak ada ya....
Adik selepas 2 minggu Wendy balik, terus demam. Dekat seminggu jugak dia demam. Agaknya demam rindu. Jenuh aku bergilir cuti dengan En Hasben. Tapi bila tanya adik, rindu kat bibik ke? Dia menafikan. Tapi aku tahu dia rindu. Kadang-kadang ada jugak dia tersebut nama bibik. Tak dapat aku lupa, ada satu hari tu, adik pakai baju yang kebetulan bibik Wendy pun ada jugak baju yang sama dengan adik (aku beli semasa bercuti ke Cameron Highland). Adik duk tanya aku, bibik buat balik tak baju strawbery ni? Siap suruh aku cari dalam almari, kot-kot bibik tertinggal baju tu. Kesian bibik katanya.....

Lambaian terakhir Wendy

Kini dah hampir 3 minggu. Dia orang semua dah hampir melupakan bibik kesayangan dia orang. Oh ya! korang jangan terkejut pulak bila baca nama pembantu rumah aku ni Wendy. Bukan agama kristian tau. Wendy ni Islam. Alim jugak lah. Tudung tak pernah tanggal dari kepala. Boleh jugaklah mengajar al-quran kat budak-budak ni. Biasalah orang Indonesia ni, namanya pelik-pelik.

Tapi satu nasihat aku untuk orang di luar sana yang ingin mengambil pembantu rumah Indonesia. Kalau nak ambil tu, carilah orang Jawa. Orang Jawa ni rajin buat kerja rumah. Orang Lombok ni kurang sikit. Bukan tak buat, tapi buat yang rutin-rutin je. Yang lain tu, kena suruh dulu baru dibuat. Tak berani katanya. Even Wendy sendiri mengaku, orang Lombok tak suka buat kerja rumah. Macam mana tu? Tapi aku tak adalah nak kisah sangat pasal kerja rumah. Asalkan dia jaga anak-anak kita dengan baik, itu dah kira Alhamdulilah. Jangan di apa-apakan anak kita sudah. Nauzubillah. 

Apa-apa pun Wendy, terima kasih atas jasa kamu menjaga anak kami dan menjaga harta benda kami semasa kami tiada. Jasa kamu tetap kami kenang.

5 comments:

deqlis said...

nampaknya anak mama achiq kena laa berdikari pas nie... ok belajar berdikari tau...

salamkenai ..
Sekali Lagi- Review versi Deqlis
Tiket kapal terbang RM9..?
Pelayan tayang dot dot kat restoran..

Ju Zie said...

Sweet btol pos ni.. Wendy pasti bangga masuk intenet... Hhehe

BaiDuRi said...

huhu..saya dh dpt bayangkan keadaan anak² sy bila bibik derang abis kontrak nanti..cenggini la agaknya..silap² dasat lagi..tambahan plak yg kecik skali tu..bila dh dpt bibik yg bagus, baik, camni plak jadinya..susahkan??

Anonymous said...

Hey there! This is kind of off topic but I need some help from an established blog.
Is it very difficult to set up your own blog? I'm not very techincal but I can figure things out pretty fast. I'm thinking about setting up my own but I'm not sure where to begin. Do you have any ideas or suggestions? Cheers

Also visit my web site ... hotmail technical support

Farah Mohd said...

Salam, puan masih berhubung lagi ke dgn pembantu rumah puan ni? Sy tgh mencari pembantu untuk jaga anak sy dua org. Seorg setahun dan dua tahun. Kalau blh nk cr la yg mcm wendy ni. Bertudung, blh mengaji, tak tinggal solat. Sy harap sgt puan blh reply atau sms sy dkt mana nk cari pembantu rumah. Kalau direct trs agen di indon pn ok. ni no saya 0126995157. Terima kasih

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...