Wednesday, April 20, 2011

Telur Oh! Telur

pic. google
Aku pasti semua dah tahu pasal kehadiran telur tanpa diundang ni dipasaran. Mungkin kat Malaysia ni tak adalah secara meluas sangat dengan erti kata lain, kat supermarket kat kampung aku ni memang tak ada lagilah kes-kes menjual telur yang tak ori ni.

Dan aku juga pasti, dah ramai orang duk bercerita pasal bagaimana telur-telur tak ori ni dibuat. Dari kulit telur sampailah ke isi telur. Ada jugalah aku duk menerima email-email dari kawan-kawan dan siap ada gambar lagi bagaimana proses pembuatan telur ni. 

Aku cuma nak share dengan kawan-kawan semua bagaimana nak mengenal pasti telur tak ori ni. In case kita tersalah beli.... Maklumat ini aku cedok dari Persatuan Penguna Pulau Pinang (CAP).

Telur tak ori ni apabila dipecahkan, putih telur dan kuning telur akan segera bercampur. Cangkerang telur tak ori agak berkilat berbanding telur ori, tetapi tidak begitu ketara. Apabila disentuh dengan tangan, ia terasa agak kasar berbanding telur ori.

Apabila telur tak ori digoncang ia akan berbunyi kerana air berlebihan daripada bahan pepejal. Telur ori agak berbau seperti daging mentah. Ketuk-ketul sedikit telur itu. Telur ori berbunyi lebih rapuh berbanding telur tak ori. (bagaimana bunyi rapuh tu agak-agak macam korang makan kerepek yang rapuh-rapuh tu).

Selepas memecahkan telur tak ori, kuning telur dan putih telur akan cair bersama. Ini disebabkan kuning telur dan putih telur dihasilkan daripada bahan mentah yang sama. Ketika menggoreng telur tak ori, kuning telur akan mengembang tanpa disentuh.

So, korang semer silalah berhati-hati kerana kemungkinan telur tak ori ini juga mungkin mengandungi gelatin yang haram dimakan oleh orang Islam.

Semoga perkongsian ini akan memberi manfaat kepada kita semua. 

Sharing is caring....

Love u all

3 comments:

アヌム ちゃん~~ said...

Salam.jalan2 bw sini..:)
Free2 jalan2 blog saya eh^^
http://frommetoyou85.blogspot.com/
Sudi2 jenguk ye (^____^)

Dak Ipan said...

mari kita bersatu membanteras telur2 cetak rompak.yearghhh!!!!

Juli said...

telur pon nk dicetak rompak. blom lagi isu barang asas naik mencanak harganyer!huhu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...