Monday, April 25, 2011

Tersangkut

Aku pun hairanlah. Apa yang dibuat kat atas sana tu. Hah, pandai naik tapi turun tak pandai. Apa ke hell nya? Macam kucing je... naik pokok pandai nak turun tak pandai. Hairan kan? Kenapa kucing macam tu? Kenapa binatang lain tidak? Tapi kadang-kadang manusia pun macam tu jugak. Pandai naik tapi tak pandai turun (ada ke?)....

Tapi biasanya manusia yang normal, dia tahu akan ada masa dia di atas, ada masa dia dibawah. Jadi sekiranya kita berada di atas, janganlah lupa rumput di tanah ni. Janganlah sombong apabila melihat kelebihan kita melebihi daripada orang lain. Rezeki yang lebih-lebih tu dikongsilah bersama.


Aku pun tak tahulah, apa si mamat ni buat kat atas sana tu. Duk termenung melihat kebawah. Samada merenung diri sambil mencari jalan untuk turun ataupun muhasibah diri. Tapi jangalah membawa diri sampai ke atas sana, sampai tak leh turun. 


Orang kat bawah tu duk sama memikirkan, macam mana nak bawa turun mamat yang ke atas tu. Biasalah manusia, kalau tak sibuk dengan urusan sendiri, urusan orang lain pun nak diambil tahu juga. Samada kita memang jenis cepat belas ihsan kepada orang lain atau cuma sekadar nenempel untuk buat-buat sibuk. 

Macam kes accident kat tepi jalan. Kebanyakan yang berhenti hanya untuk menengok sahaja. Ada segelintir sahaja yang betul-betul tolong kerana ikhlas. Yang lain ada juga yang songlap barang-braang berharga. Yang tukang amik gambar pun ramai juga (mengalahkan wartawan). Korang kalau tak buat apa-apa tak yahlah berhenti. Menyesakkan jalan sahaja. Dah lah kita nak cepat, ni main tibai je parking hanya nak gi amik gambar orang accident tu. Yang bestnya, siap reka cerita pulak. Tak patut, tak patut.

Weh, dah lebih-lebih pulak aku membebel ni. Dan jangkit emosi tak stabil plak ni.

Gambar-gambar diatas tu aku amik semasa bercuti tempohari. Kat mana? Nanti kita cerita. Sapa tahu, cer teka, cer teka. Nanti kita bagi hadiah.. hahahaha....

2 comments:

Juli.Zakaria said...

bila kite susah dulu sbelom dapt naik kat atas, masa tu la ajar kite betapa sakitnyer org pandang sebelah mata.

so lesson learnt la disitu jangn dibuat kat org bila kite kat atas, kan kan?

Unknown said...

zzzzz2018.7.27
canada goose jackets
canada goose uk
michael kors handbags
oakley sunglasses wholesale
ferragamo shoes
bottega
moncler
new nike shoes
christian louboutin shoes
vibram fivefingers

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...