Thursday, March 03, 2011

Appointment with Dentist


Korang pernah ingat tak, aku pernah cerita pasal Marissa sakit gigi kecik-kecik-dah-sakit-gigi-alahaiiii.

So, akhir bulan Januari lepas, kita orang telah membawanya ke Klinik Rantau Petronas. Untuk makluman, setiap hari ahad, ada Doktor pakar gigi datang keklinik Rantau. Itupun setelah temujanji dibuat seminggu sebelum.

Mula-mula sampai, adik rilex je. Terus naik atas kerusi tanpa disuruh. Sebelum proses pengerudian dan penampalan dibuat, Dr duk bercerita dulu dengan dia. Dia angguk-angguk je apa yang Dr duk cerita. Dr. siap demonstrasi lagi macammana alat-alat berfungsi, suruh adik pegang alat-alat tersebut. Dalam 10 minit jugaklah, sessi suaikenal berlangsung. Adik tak nampak takut pun. Ini bermakna petanda baik ni. Dr cakap, gigi yang berlubang tu boleh tampal, kalau nak cabut pun tak apa. Tapi, sayanglah kalau dicabut kan? Kita orang bersetuju untuk ditampal sahaja. 4 batang gigi kena tampal.. Mak oiii..

Setelah berbincang, kami bersetuju untuk temujanji pertama ni dibuat 2 batang je dulu. Lagi 2 batang, next appointment. Lagipun, Dr Laziz ni hanya datang 2 minggu sekali je. Dr. Laziz ni dari Hospital Besar Tengku Ampuan Afzan, Kuantan.

Setelah digerudi gigi adik, tibalah masa memasukkan simen untuk tampalan
Alat untuk mengeringkan simen - Kesian adik lenguh mulut katanya...
Kita orang ingatkan adik akan menangis kerana takut ataupun sakit. Last-last rilex giler. Senyap je sambil ikut arahan Dr. Rasa bangga pulak dengan Shaida Marissa ni. Aku tak tahu kalau kanak-kanak lain macam mana. Mungkin biasa jugak kot. Sebab kalau kita sendiripun mesti rasa sakit/ngilu apabila digerudi. Ada sesetengah orang dewasa pun tak nak buat dah tampalan2 ni. Sebab sengal kan? 

Aku tak pasti samada dia memang control giler emosi dia atau pun memang tak sakit. Bila ditanya memang dia cakap tak sakit. Pelik jugak kan. Even Dr. Laziz sendiri pun terkejut sambil puji-puji jugaklah adik. Kembang kejap hidung aku. 

Tiba-tiba aku teringat pasal dia kena jahit kat bawah dagu hari tu. Langsung tak dibius. Yang tu dia pergi klinik dengan abah dia. So, abah dia ingat, aku tak ada. Jadi dia macam tak nangislah. Biasalah, budak-budak bila ada emak, manjanya lain sikit.

Yang pasti, Shaida Marissa memang anak yang kuat dan berani.

1 comment:

Juli said...

bagus adik. kuat smangt. tak takut pada sakit. ntah2 die tatau pon wat mden tu sakit, mindwork!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...