Monday, March 07, 2011

Minggu Palestin di Tadika AnNur

Pada 20 - 24 Februari 2011 yang lepas, Tadika AnNur (Tadika adik) telah mengadakan minggu kesedaran Palestin. Dengan tema `Kami Bersamamu Palestin'. 

Hari-hari setiap kali balik dari sekolah, adik akan bersemangat bercerita kat semua orang pasal Palestin. Kat bibik lagilah sekejap-sekejap duk bercerita. Macamlah bibik tu tak tahu apa-apa pasal Palestin ni. Dia siap suruh kita orang derma, bagi duit lah, bagi bajulah, bagi makananlah...

Yang pasti, adik siap suruh aku ambil gambar kain rentang yang ada kat depan sekolah dia. Cepat-cepat tarik tangan aku nak tunjuk yang mana satu tangan dia. Dia nak tunjuk kat abah dan kakak. Aku tanya dia, kenapa adik guna warna kuning untuk tangan adik? Sebab warna kuning warna kasih sayang, cikgu dia cakap. Ya ke? Warna hijau aman damai..Ya lah kot..Malas nak soal banyak-banyak, nantikan ada yang merajuk pulak apabila cakap dia kita tak percaya. Kenalah jugak percaya.

Nampak tak bulatan merah - tangan yang warna kuning tu? Hah, itulah tangan Shaida Marissa
Aku rasa bagus jugak Tadika AnNur mengadakan kempen-kempen sebegini. Membuka minda budak-budak ni dengan keadaan hal ehwal semasa. Aku pun tak berapa pasti, apa aktiviti yang Tadika AnNur telah adakan sempena minggu Palestin ni. Tapi adik ada bercerita, dia tengok video pasal anak-anak kat Palestin yang mak dan ayah mereka mati kena tembak oleh orang kafir. 


Kalau nak cakap pasal isu Palestin ni, aku pasti semua orang dah tahu. Nak kupas satu persatu pun, dah tak larat dah. Hanya doa je yang mampu kita berikan berserta menderma apa-apa yang patut. Tapi, kadang-kadang rasa musykil juga, apakah barang-barang derma kita selama ni sampai kepada diaorang?. Kalau nak selidik satu persatu, memang tak terdaya. Yang pasti tujuan ikhlas kita dah tercapai. Yang lain hanya berserah kepada yang Maha Kuasa. 


Selain berdoa, kita juga boleh membantu mereka dengan memboikot barangan-barangan keluaran Israel. Korang semua mesti dah tahu kan pasal barangan-barangan keluaran Israel ni. Kalau tak tahu jugak, silalah google ya...

2 comments:

Wan Hafisah Collection's said...

Luv the banner, very cute n creative

syafiQakarim said...

bagus la tadika ni.
dah mendidik budak2 dr kecik.
bab boikot tu rs xkan menjadi.
yelah..mcm mana nak boikot
kalau negara sendiri tak mula.
benar brg itu ini masuk.iklan itu ini
tersebar.aih..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...